Ustawienia domyślne – nie trzeba się nad nimi zastanawiać, nie wymagają od nas wysiłku decyzyjnego. Chodzi o zestaw zasad, według których lokale usługowe obsługują klientów. Właściwie ustawienia domyślne mogą zmienić świat. Trzeba tylko jasno powiedzieć, co kawiarnie, lodziarnie, restauracje mogą zmienić i jak mają to zrobić, by być less lub zero waste. Zapraszam Was do akcji #UstawieniaDomyślne
Właściwie ustawienia domyślne mogą zmienić świat. Ten nasz mały, osobisty i ten większy – nasz glob. Chodzi o wybory, jakie w zakresie obsługi klientów podejmują lokale usługowe: kawiarnie, restauracje, stacje benzynowe, sklepy spożywcze, piekarnie, bary. Cokolwiek dodacie to tej listy, jestem pewna, że w swoich domyślnych ustawieniach mogą poczynić zmianę na lepsze. Ja skupię się tylko na kilku przykładach i zapraszam Was do akcji #UstawieniaDomyślne
Kawa na dworcu – jakie są Ustawienia Domyślne sieciówek
Trzy miejsca: w Poznaniu Starbucks i Costa Coffee, w Katowicach Karmello. Starbucks – jak się dowiaduję od obsługi – na wszystkich dworcach standardowo podaje kawę w jednorazowych kubkach, nawet przy spożyciu na miejscu. Tymczasem (wciąż jesteśmy na tym samym poznańskim dworcu) znajdująca się po sąsiedzku Costa Coffee serwuje napoje w filiżankach. Pamiętając o tym, przy kolejnej podróży z Katowic, nie zaglądam już do Starbucksa, wybieram Karmello. Kawę na miejscu dostaję w filiżance, ale na spodeczku leżą dwie torebki cukru, o które nie prosiłam.
Każda z tych sieciówek ma swoje ustawienia domyślne, czyli zestaw zasad obowiązujących przy obsłudze klienta: jednorazowe kubki na miejscu, podawanie cukru w określonej ilości, serwetka pod filiżanką. Uzasadniają te wybory na różne sposoby: a to przepisami sanitarnymi (często nieistniejącymi – poczytajcie u Julii z Na Nowo Śmieci jak to jest z Sanepidem), a to wytycznymi samej sieci związanymi z nawykami klientów, wygodą i tempem obsługi. Na ustawienia domyślne ustalane przez samą sieć, jeśli są one nie ekologiczne, powinniśmy chcieć wpływać w pierwszej kolejności, szczególnie gdy obsługa argumentuje ich istnienie naszym, klientów dobrem.
Jak zmienić Ustawienia Domyślne by były less lub zero waste?
Oto lista ustawień domyślnych, które można zmienić w przypadku sieciówek serwujących kawę na dworcach, ale i w innych miejscach. W jej przygotowaniu kierowałam się trzema opisanymi powyżej doświadczeniami i licznymi wizytami w kawiarniach.
Kawa w jednorazowych kubkach na miejscu
- Wersja less waste – wprowadzić przy zamówieniu pytanie o własny kubek klienta (zobaczcie akcję #zwlasnymkubkiem)
- Wersja zero waste – rezygnacja z jednorazowych naczyń na rzecz ceramicznych przy podawaniu napojów na miejscu
Cukier w pojedynczych torebkach
- Wersja less waste – nie podawać odliczonej ilości torebek na spodeczku, tylko wskazać, skąd można go wziąć
- Wersja zero waste – zrezygnować z cukru w torebkach na rzecz cukiernic (mogą być podawane wraz z kawą lub ustawione w ogólnodostępnym miejscu)
Ustawienia domyślne mogą też obejmować jednorazówki, które często trafiają do klientów bez ich woli i co można z tym zrobić, by było less waste
- Serwetki automatycznie układane na spodeczkach i talerzykach z ciastem >>> serwetki na stolikach lub w jednym punkcie kawiarni
- Papierki owijające wafelki z lodami >>> niepotrzebne, skoro i tak przy trzymaniu wafelka obsługa używa rękawiczek, serwetki na życzenie – patrz punkt pierwszy
- Plastikowe mieszadełka dokładane do (czasami nawet ceramicznych) naczyń >>> metalowe łyżeczki zamiast mieszadełek
- Plastikowe łopatki, łyżeczki, widelczyki wkładane do lodów i deserów bez pytania >>> sztućce jednorazowe dostępne na życzenie (mogą być kompostowalne)
- Plastikowe słomki w napojach (czasami nawet dwie lub – o zgrozo – słomki pakowane w papierki) >>> słomki jednorazowe na życzenie oraz możliwość zakupienia słomek metalowych na miejscu i jasna informacja o tej możliwości
- Pakowanie na wynos do jednorazowej torby >>> zamienić na pytanie klienta, czy ma swoją wielorazową torbę, do której można zapakować i dopiero gdy powie, że nie, pakować do firmowej. To będzie jasny sygnał, że klient może w przyszłości pomyśleć o noszeniu własnej siatki. Można to zastosować właściwie w każdym sklepie!
- Potwierdzenie płatności kartą drukowane automatycznie >>> zamienić na druk wyłącznie na życzenie
Jak możesz wpłynąć na Ustawienia Domyślne sieciówki?
Jak widzicie, wiele zależy od procedur obsługi klienta – tu zmiana sposobu serwowania, tam dodanie jednego pytania do klienta i krok po kroku wiele może się zmienić. Sieciówki mają bardzo precyzyjne wytyczne dla swoich pracowników. Pamiętam jak kiedyś badałam zastosowanie procedur w jednej z sieci i były one rozpisane aż do takich szczegółów jak konieczność sprawdzenia imienia na podanej karcie płatniczej i zwrócenie się imieniem do klienta przy oddawaniu karty.
Tak więc sieciówki mają bardzo precyzyjne ustawienia domyślne i mogą wiele zmienić. Konieczna jest tylko presja, nie agresja. Wspominanie o tym obsłudze przy wizytach, pisanie maili jako wierni klienci, którzy chcą ekologicznej zmiany, odwołanie się do polityki środowiskowej firmy. Wiem, że to nie jest łatwe, dlatego przygotowałam przykładową wiadomość, którą możecie wysłać do dowolnej sieciówki 🙂
Drogi Zespole (Tu wpisz nazwę sieciówki)
Lubię Was, lubię Waszą sieć i dlatego mam dla Was propozycję: będę nadal do Was wpadać i nawet wezmę znajomych, tylko proszę, zmieńcie swoje podejście do obsługi klienta, by było bardziej na czasie.
Wasze #UstawieniaDomyślne, czyli to co obsługa robi automatycznie, zaśmiecają miasto, dlatego zmieńcie procedury, aby:
- obsługa nie podawała automatycznie jednorazowych rzeczy (mieszadełka, torebki z cukrem, słomki) – wystarczy, że będą dostępne w jednym punkcie na życzenie klienta
- obsługa pytała, czy przy zakupach na wynos klient ma własny kubek na kawę i wielorazową torbę do spakowania jedzenia
- zapewnić możliwość zakupienia metalowych słomek, bawełnianych toreb i kubków termicznych u siebie i zachęcać do korzystania z nich (na pewno Wasz dział marketingu wymyśli jak to mądrze wykorzystać)
- drukować potwierdzenia płatności karta tylko na życzenie klienta
Chwalicie się swoim eko podejściem do prowadzenia biznesu, więc te trzy drobne zmiany powinny być dla Was priorytetem. Dotykają one wszystkich klientów i wszystkich Waszych lokali. Podpowiem Waszej ekipie PR-owej, że to się świetnie mieści w realizacji celów odpowiedzialnego biznesu i promowaniu zrównoważonej konsumpcji (SDGs).
Sprawdźcie, zmieńcie, a ja sprawdzę jak Wam idą zmiany, bo czekam na nie!
Ustawienia domyślne zmienią świat
Drobna zmiana pomnożona przez dziesiątki lokali i tysiące klientów da pozytywny efekt. Czy ma Pani własny kubek i torbę na zakupy? Czy chce Pan dodać do zamówienia wielorazową ekologiczną słomkę? Wyobraźcie sobie tysiące klientów, którym podczas wizyty jednym uprzejmym pytaniem sugeruje się, że mogą zacząć myśleć inaczej. To już bardzo dużo!
Zachęcam Was do zwrócenia uwagi na #UstawieniaDomyślne w sieciówkach, które odwiedzacie. I namawiam do pokazywania jak mogą te ustawienia zmienić na lepsze. Proponuję też hashtag, by pokazywać na zdjęciach to, co spotykacie jako Dobre #UstawieniaDomyślne i Złe #UstawieniaDomyślne. Przyłączycie się?
Podobne posty – zainspiruj się!
Mniej śmieci w domu (część I) – 3 produkty, które łatwo kupić w stylu zero waste
Idealna kawa – nieśpieszna, świadoma, naga. Jak to osiągnąć?
- Sobotni Slow Seans nr 7: blokada twórcza vs. pisarze - 12 listopada 2020
- Sobotni Slow Seans nr 6 – Jak pisać, czyli dokumentalne opowieści o pisarkach - 1 maja 2020
- Uziemieni, udomowieni - 14 kwietnia 2020